Aktuell informasjon om koronaviruset


Sist oppdatert 15.05.2020

Vi følger utviklingen av COVID-19 (koronaviruset) fortløpende og overvåker informasjon og reiseanbefalinger gitt av Utenriksdepartementet (UD). Vi forstår at du som har bestilt med oss eller vurderer å bestille en reise har spørsmål og bekymringer. Her nedenfor har vi prøvd å besvare noen av de vanligste spørsmålene fra våre kunder.

Hvis du har en bestilt reise, oppfordrer vi at du leser og holder deg oppdatert med UDs informasjon om koronaviruset.

Utenriksdeparementet (UD) fraråder reiser til 20. august

15. mai 2020 endret UD reisefrarådet for alle ikke-nødvendige reiser til 20. august 2020. Vi kontakter derfor alle berørte kunder med en påvirket pakkereise. Alle kunder blir kontaktet i ordning etter avreisedato. Vi ber om din tålmodighet siden det et stort antall kansellerte bestillinger som skal håndteres. I de fleste tilfellene er vi avhengige av tilbakebetalingen fra flyselskapet, noe som dessverre forlenger avbestillings- og tilbakebetalingsbehandlingen.

For øyeblikket har vi kansellert de fleste bestillinger med avgang fram til midten av juni. Vi skal fortsette med å avbestille alle framtidige reiser opptil 20. august. Når vi avbestiller en pakkereise, setter vi opp en tilbakebetaling på hotell og eventuell transport i første omgang. Det kan ta litt lengre tid til summen når deg siden arbeidsmengden er større under disse ekstraordinære tider. Kostnaden for flyreisen kommer til å refunderes så fort vi har mottatt summen fra de ulike flyselskapene.

Når du bestiller en pakkereise med eBeach.no er du alltid beskyttet takket være pakkereiseloven. Vi vil forsikre deg om at vi jobber så raskt som mulig med alle berørte bestillinger og forsøker å forkorte behandlingstiden for tilbabetalinger slik at alle får sine penger tilbake så fort som mulig. Vi beklager virkelig frustrasjonen og brytet dette medfører, men ber deg atter en gang om forståelse og tålmodighet under denne ekstraordinære situasjonen..

Hva kommer til å hende om UD forlenger reiserestriksjonene?

For øyeblikket, fraråder Utenriksdepartementet (UD) reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land fram til 20. august. Dersom UD utvider frarådet, så kommer vi til å instille alle reiser også for den nye perioden.

Når du bestiller en pakkereise med eBeach, er du alltid beskyttet av pakkereiseloven. Dette betyr at du har rett til å få en refusjon på hele beløpet eller ombestille dersom du blir rammet av UDs reiserestiksjoner. Dersom du har bestilt kun flybilletter eller kun hotell med oss, avhenger din refusjon på hva flyselskapet eller hotellforhandleren bestemmer. Vi kommer selvfølgelig til å kontakte alle berørte kunder for å diskutere deres muligheter.

Hva kommer til å hende om flyet mitt er innstilt?

Noen av flyselskapene velge å innstille sine flyavganger på grunn av de aktuelle hendelsene, selv om den planlagde avgangen er etter 20. august, dvs. etter perioden UD har frarådet reiser. Hvis flyet ditt er kansellert, kommer vil til å kontakte deg for å diskutere dine muligheter. Du har rett til full tilbakebetaling på flybillettene, og dersom du har bestilt en pakkereise med oss får du til og med hotel og transport kostnadene tilbake.

Dersom flyselkapet du tenker til å reise med går konkurs, er du også økonomisk beskyttet gjennom vår reisegaranti. Denne beskyttelse er kun for pakkereiser.

Jeg vil kontakte dere om bestillingen min

Hvis du har en bestilling og trenger å kontakte oss angående koronaviruset, kan du enten ringe oss eller sende en e-post til [email protected] Vi ber deg holde tålmodigheten under tiden da vi opplever en stor pågang både på telefon og e-post og ventetiden kan være lengre enn vanlig.

Under disse ekstraordinære omstendigheter må vi prioritere kunder som har avreise innen de kommende 30 dagene. Vi ber deg høflig om å vente med å kontakte oss hvis din avreise er lengre fram i tiden. Vi kommer til å kontakte alle berørte reisende.

Jeg har bestilt en reise med avreise etter den 20. august - Hva gjelder?

For tilfellet avgår alle våre reiser som planlagt fra 21. august. Dette betyr at normale avbestillings- og ombestillingsbregler gjelder.

Hvis UD endrer reiseanbefalingene sine slik at det påvirker din bestilling, kommer vi å kontakte deg.

Hva er reglene for avbestilling og ombestilling?

Dersom UD ikke fraråder reiser til et bestemt reisemål kommer våre vanlige vilkår og regler til å gjelde for avbestilling og ombestilling. Flybilletter og transfer kan ikke refunderes, men kostnaden for hotell går det oftest å få tilbakebetalt under forutsetning at du avbestiller din reise senest 14 dager innen avreise, og at du har bestilt et hotell som kan refunderes. Det vil stå klart og tydelig når du gjør bestillingen om hotellet ikke kan refunderes ved avbestilling.

Hvis Utenriksdepartementet fraråder reiser til et bestemt land eller region, og dette påvirker din bestilling, vil vi kontakte deg for å diskutere mulighetene dine. Hvis du har bestilt en pakkereise, vil vi prøve å finne i første omgang en lignende reise for deg lite senere i året. Dersom det ikke finnes et alternativ eller alternativet ikke passer deg, så vil du selvfølgelig motta en tilbakebetaling. Dersom du har bestilt kun flybilletter eller kun hotell med oss, avhenger din refusjon på hva flyselskapet eller hotellforhandleren bestemmer.

Dersom det ikke finnes restriksjoner for reiser til et spesifikt reisemål, vil reisen fortsette som vanlig, og da gjelder våre vanlige regler for avbestilling og ombestilling.

Jeg har viruset og sitter i karatene – hva gjelder?

Hvis du har blitt syk og ikke klarer å reise, anbefaler vi at du kontakter forsikringsselskapet ditt for å se om du kan få en refusjon gjennom de. Hvis Utenriksdepartementet ikke fraråder å reise til destinasjonen du skal reise til, gjelder de vanlige reglene for avbestilling og ombestilling. Vi kan hjelpe deg med å utstede et bevis at du og ditt reisefølge ikke har vært med på den avbestilte reisen, samt beskrive hvilke kostnader har kommer i samband med avbestillingen.

Jeg vil bestille en reise nå – Kan jeg avbestille hvis jeg angrer meg?

Du kan selvfølgelig fremdeles bestille hos oss, med avgang 21. august eller senere. Alle våre pakkereiser er beskyttet av både pakkereiseloven og reisegarantien, slik at du kan føle deg trygg når du bestiller reisen med oss.

Utenriksdepartementet fraråder for øyeblikket reiser til 20. august, deretter avgår turene våre som planlagt. Dermed gjelder våre vanlige regler og vilkår for avbestilling og ombestilling. Hvis situasjonen endrer seg og Utenriksdepartementet fraråder reiser til destinasjon du har bestilt, kommer vi til å kontakte deg.