Aktuell informasjon om koronaviruset


Sist oppdatert 03.04.2020

Vi følger utviklingen av COVID-19 (koronaviruset) fortløpende og overvåker informasjon og reiseanbefalinger gitt av Utenriksdepartementet (UD). Vi forstår at du som har bestilt med oss eller vurderer å bestille en reise har spørsmål og bekymringer. Her nedenfor har vi prøvd å besvare noen av de vanligste spørsmålene fra våre kunder.

Hvis du har en bestilt reise, oppfordrer vi at du leser og holder deg oppdatert med UDs informasjon om koronaviruset.

Utenriksdepartmentet fraråder alle unødvendige reiser fra Norge – Hva gjelder?

Det norske utenriksdepartementet besluttet 14. mars å fraråde alle unødvendige turer til hele verden, fram til 14. april. Derfor avbestiller vi alle bestillinger med avgang frem til 14. april. Du må ikke reise til flyplassen. Vi vil kontakte alle berørte reisende i rekkefølge.

Vi ber deg ha forståelse og tålmodighet under disse omstendigheter, da det er stor pågang hos vår kundeserviceteam. Vi jobber så raskt vi kan for å hjelpe alle våre kunder med løsninger for deres bestillinger.

Hva kommer til å hende om UD forlenger reiserestriksjonene?

For øyeblikket, fraråder Utenriksdepartementet (UD) reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land fram til 14 april. Dersom UD utvider frarådet, så kommer vi til å instille alle reiser også for den nye perioden.

Når du bestiller en pakkereise med eBeach, er du alltid beskyttet av pakkereiseloven. Dette betyr at du har rett til å få en refusjon på hele beløpet eller ombestille dersom du blir rammet av UDs reiserestiksjoner. Dersom du har bestilt kun flybilletter eller kun hotell med oss, avhenger din refusjon på hva flyselskapet eller hotellforhandleren bestemmer. Vi kommer selvfølgelig til å kontakte alle berørte kunder for å diskutere deres muligheter.

Hva kommer til å hende om flyet mitt er innstilt?

Noen av flyselskapene velge å innstille sine flyavganger på grunn av de aktuelle hendelsene, selv om den planlagde avgangen er etter 14 april, dvs. etter perioden UD har frarådet reiser. Hvis flyet ditt er kansellert, kommer vil til å kontakte deg for å diskutere dine muligheter. Du har rett til full tilbakebetaling på flybillettene, og dersom du har bestilt en pakkereise med oss får du til og med hotel og transport kostnadene tilbake.

Dersom flyselkapet du tenker til å reise med går konkurs, er du også økonomisk beskyttet gjennom vår reisegaranti. Denne beskyttelse er kun for pakkereiser.

Jeg vil kontakte dere om bestillingen min

Hvis du har en bestilling og trenger å kontakte oss angående koronaviruset, kan du enten ringe oss eller sende en e-post til [email protected] Vi ber deg holde tålmodigheten under tiden da vi opplever en stor pågang både på telefon og e-post og ventetiden kan være lengre enn vanlig.

Under disse ekstraordinære omstendigheter må vi prioritere kunder som har avreise innen de kommende 30 dagene. Vi ber deg høflig om å vente med å kontakte oss hvis din avreise er lengre fram i tiden. Vi kommer til å kontakte alle berørte reisende.

Jeg har bestilt en reise med avreise etter den 14. april - Hva gjelder?

For tilfellet avgår alle våre reiser som planlagt fra 15. april. Dette betyr at normale avbestillings- og ombestillingsbregler gjelder.

Hvis UD endrer reiseanbefalingene sine slik at det påvirker din bestilling, kommer vi å kontakte deg.

Hva er reglene for avbestilling og ombestilling?

Dersom UD ikke fraråder reiser til et bestemt reisemål kommer våre vanlige vilkår og regler til å gjelde for avbestilling og ombestilling. Flybilletter og transfer kan ikke refunderes, men kostnaden for hotell går det oftest å få tilbakebetalt under forutsetning at du avbestiller din reise senest 14 dager innen avreise, og at du har bestilt et hotell som kan refunderes. Det vil stå klart og tydelig når du gjør bestillingen om hotellet ikke kan refunderes ved avbestilling.

Hvis Utenriksdepartementet fraråder reiser til et bestemt land eller region, og dette påvirker din bestilling, vil vi kontakte deg for å diskutere mulighetene dine. Hvis du har bestilt en pakkereise, vil vi prøve å finne i første omgang en lignende reise for deg lite senere i året. Dersom det ikke finnes et alternativ eller alternativet ikke passer deg, så vil du selvfølgelig motta en tilbakebetaling. Dersom du har bestilt kun flybilletter eller kun hotell med oss, avhenger din refusjon på hva flyselskapet eller hotellforhandleren bestemmer.

Dersom det ikke finnes restriksjoner for reiser til et spesifikt reisemål, vil reisen fortsette som vanlig, og da gjelder våre vanlige regler for avbestilling og ombestilling.

Jeg har viruset og sitter i karatene – hva gjelder?

Hvis du har blitt syk og ikke klarer å reise, anbefaler vi at du kontakter forsikringsselskapet ditt for å se om du kan få en refusjon gjennom de. Hvis Utenriksdepartementet ikke fraråder å reise til destinasjonen du skal reise til, gjelder de vanlige reglene for avbestilling og ombestilling. Vi kan hjelpe deg med å utstede et bevis at du og ditt reisefølge ikke har vært med på den avbestilte reisen, samt beskrive hvilke kostnader har kommer i samband med avbestillingen.

Jeg vil bestille en reise nå – Kan jeg avbestille hvis jeg angrer meg?

Du kan selvfølgelig fremdeles bestille hos oss, med avgang 1. mai eller senere. Alle våre pakkereiser er beskyttet av både pakkereiseloven og reisegarantien, slik at du kan føle deg trygg når du bestiller reisen med oss.

Utenriksdepartementet fraråder for øyeblikket reiser til 14. april, deretter avgår turene våre som planlagt. Dermed gjelder våre vanlige regler og vilkår for avbestilling og ombestilling. Hvis situasjonen endrer seg og Utenriksdepartementet fraråder reiser til destinasjon du har bestilt, kommer vi til å kontakte deg.

Reiseinformasjon- Tyrkia

Tyrkiske myndigheter har bestemt å stenge landets grenser fram til 17. april på grunn av COVID-19. Vi avbestiller derfor alle våre bestillinger til Tyrkia fram til 17.april. Vi vil kontakte berørte reisende så snart som mulig. Vi ber deg holde tålmodigheten under tiden. Alle berørte kunder blir kontaktet i rekkefølge.

Hvis du reiser etter 17. april, vil reisen pågå som planlagt, og da gjelder det våre vanlige regler for avbestilling og ombestilling.

Reiseinformasjon - Kypros

Kypriotiske myndigheter har bestemt for at hoteller skal være stengte fram til 30. april på grunn av COVID-19. Derfor avbestiller vi for øyeblikket alle reiser til Kypros frem til 14. april. Vi vil kontakte berørte reisende så snart som mulig. Hvis du skal reise til Kypros mellom 15. april og 30. april, ber vi deg holde tålmodigheten under tiden. Vi vil kontakte deg så snart vi har mer informasjon om hvordan din reise blir påvirket.

Hvis du reiser etter 30. april, vil bestillingen fortsette som planlagt, og da gjelder det vanlige regler for avbestilling og ombestilling.